27.9.10

На слънце и на сянка

"Онзи ден бях в супермаркета Карфур, където някога се намираше стадионът на Сан Лоренсо. Отидохме с Хосе Санфилипо, героя на моето детство, таран на Сан Лоренсо в 4 поредни сезона. Вървим между стелажите, заобиколени от тенджери, сирена и нанизи от наденици. Изведнъж, както наближавахме касите, Санфилипо разтваря ръце и ми вика: 'Ти да видиш, точно тук му я забих от ждроб на Рома в оня мач срещу Бока!' Изтъпанва се пред едн госпожа, която мъкне количка, претъпкана с консерви, меса и зеленчуци, и заявява: 'Най-бързият гол в историята!'

Съсредоточен, сякаш очаква ъглов удар, разказва: 'Викам му значи на номер 5, новак беше: като почне мачът, стреляй към мен, ама високо във въздуха. Не се шашкай, няма да допусна да увиснеш като някой тъпак. Аз бях по-голям, та младежът, Капдевила се казваше, се изплаши, рече си: леле, дали ще успея.'

И в същия момент Санфилипо посочва с пръст купчината с бурканчета майонеза и изкрещява: 'Ей тука я шутира!' Хората се стряскват и започват да се оглеждат. 'Топката падна зад централните защитници, аз се спънах, обаче тя се търкули малко натам, където е оризът, виждате ли?' - махва към една ниска лавица и изведнъж припва като заек, въпреки синия си костюм и лъснатите обувки: 'Оставих я да тупне и бам!' - рита с левия. Всички се извръщаме, за да погледнем към касата, където преди 30 и кусур години е била вратата, и на всички ни се струва, че топката я пронизва, точно при батериите за радио и бръснарските ножчета. Санфилипо радостно вдига ръце, за да отбележи попадението. Купувачите и касиерките се счупват от пляскане. А аз само дето не реввам. Хлапето Санфилипо току що е повторил оня славен гол от 1962-а специално за мен."

В кратки глави от по 1-2 страници Футболът на слънце и на сянка от уругваеца Едуардо Галеано предствлява история на играта - от първите правила, приети в средата на 19. век, до октопода Паул. Това е може би първата ми футболна книга, след прочетените в детството биографии на Крум Милев (легендарен треньор на ЦСКА през 50-те) и на Тони Шумахер (известен най-вече заради сблъсъка с Батистон на Световното през 1982, но и заради разкритията за употребата на допинг в немския футбол, направени в книгата). Футболът на слънце и на сянка е особено ценна заради акцента върху историята, личностите и любопитните моменти в южноамериканския футбол и, макар и да не е шедьовър, може да бъде интересна както на хора, които не се интересуват от играта, така и на фенове, на които е писнала вулгарността на съвременните й представители.

3 коментара:

Георги каза...

Изпревари ме :) Цяло лято се каня да пиша за тази книга.

plamenj каза...

Че пиши де ;-)

NinjaDude каза...

Страхотен откъс! Ако и останалото от книгата е така, дори и нефенове като мен биха се израдвали.

Публикуване на коментар